Buzzador

2010-02-15

LCHF-semla...


...som jag tänkte ta med till jobbet imorgon och äta när de andra äter sina mjölsemlor. Har redan tjuvsmakat bulle och fyllning och kan bara säga att jag ser fram emot fettisdagen! :)

Hittade receptet på www.kolhydrater.ifokus.se

I korthet gör man så här:

Rör ihop 1 dl mald mandel med 1 ägg,  ½ tsk bakpulver, lite sukrin och lite kardemumma.
Häll ned i en gammal hederlig tekopp med jämnhöga kanter, kör på full effekt i micron i 2 min. Utan täckande lock över koppen!


Stek bullen i lite smör i en stekpanna så den får färg. Låt bullen svalna något.

Skär av ett lock ur bullen, ta ur inkråm. Blanda inkråm med ovispad grädde, lite sukrin och lite extra malda mandlar. Klicka i fyllningen i bullen. Vispa grädde och klicka på ovanpå inkråmet. Lägg på lock (Jag valde att skära det trekantigt). Klart!


PS: Själva bullen är supergod att äta med bara lite bregott eller smör på. :)

2 kommentarer:

elaina sa...

Hej Rebecka!
Sökte på LCHF+semla å hamna här på Din 3vliga blogg. Blev så väldans inspirerad av Ditt inlägg om LCHF-semlan att jag satte igång att baka fastän det va sent!
Hoppas det är OK att jag länkar hit till Dig från min blogg? Har där beskrivit min variant, kolla gärna: det blev så mümsicht...
=o)

Rebecka sa...

Vad roligt att någon hittat hit och vill länka! Det är bara att länka på. :)