Buzzador

2011-04-26

Annandag påsk - Ett Foto i Timmen med klänningssömnad

Dags för EFIT igen! Denna gång är det min annandag påsk som fått ett foto i timmen.
På dagens agenda stod klänningmakeri till lajvet i somras, så det blev mest såna bilder.

11:00 Stiger upp och gör i ordning frukost.
Vakteläggen måste kokas innan de blir dåliga.
Smakar lite annorlunda än hönsägg.
Jag föredrar hönsägg, även om dessa är vackrare.

12:00 Frukosten börjar lida mot sitt slut.
Jag dricker min andra kopp kaffe och läser DN.

13:00 Vi har tagit tag i klänningsmakeri till mitt första lajv nu i sommar.
För ett par veckor sedan klipptes mönstret ut, nu är det ihopnålat.

14:00 De första stygnen läggs av min finaste "sömmerska". :)

15:00 Eftersom det är soooligt ute
tar jag en paus på balkongen med ett glas iskallt vin.
Bengt joinade också. :)

16:00 En liten paus till medans Bengt trixar med klänningen.

17:00 Så där ja, några längder ihopsydda, men den
behöver tas in under bysten. 

18:00 Bengt markerar på tyget var ärmarna ska klippas ut.

19:00 Börjar förbereda för middag. Jag har plockat fram ingredienser
till grillsås. Fast vi stekte köttet i stekpanna... Och åt med kokt broccoli
och hemmagjort kryddsmör. Mmm...

20:00 Middagen uppäten, ärmarna är på plats.
En söm har lagts under bysten.

21:00 Bengt tar in ryggen på klänningen. Jag fotar över axeln.

22:00 Jag står på en stol och får fållen nedtill upplagd.
 Bengt är skeptisk till allt mitt plåtande. :)

23:00 Nästan klart; nu återstår att sy upp den i ärmslut och nedtill, 
sy på kantband runt halsen, samt sätta i öljetter och snören i ryggen.

5 kommentarer:

Therese Skoogh sa...

Härligt! Duktig sömmerska du har!

Tack för att jag fick kika på din EFIT-dag!

Mvh Therese

CreaMaria sa...

Kul att se din dag. Härlig röd klänning!

Annika sa...

kollar in din EFIT
fin klänning du får
har själv varit med i SCA, det roligaste var att sy kläderna

Ingrid sa...

Hejsan!
Så roligt att få följa din efit-dag och tillblivelsen av den vackra klänningen. Det låter som om du skulle kunna plats på Medeltidsveckan i Visby.

Tack för ditt besök och kommentar hos mig!

lillamoren sa...

Hei
Takk for kommentaren hos meg! Så herlig å drikke vin i vårsolen:-) Og du har jammen en dyktig syerske der!Jeg kjenner ingen menn som kan sy:-)